Aminosyre og kost

 

Her kommer et indlæg hvor jeg vil dele lidt ud af  min viden om sund kost, som er noget jeg ved rimelig  meget om, da det er noget jeg selv går meget op i det. Jeg sørger  for at spise sund kost hver eneste dag, og jeg sørger for at have nogle  bestemte hovedregler at leve efter, når jeg skal have det godt med  mig selv og have en tanke om, at jeg denne dag har fået sund kost.  Hvis du vil sørge for at have en varieret kost, er en af de elementer  som der gerne skal indgå dagligt, protein.

aminosyreOg protein indeholder aminosyre.  Du skal gerne have protein hver eneste dag, i hvert fald er det sådan,  at jeg har det. Kroppen har brug for aminosyre, og det er bedre at få  aminosyre ind i kroppen i et lidt løbende tempo, end at få kød eller  anden protein mad som indeholder aminosyre f. eks. en gang om ugen eller  endnu mindre.

Du skal derfor have protein hver eneste dag hvis du spørger  mig, så kroppen får gavn af aminosyre lige idet den står og har brug  for disse. Ligesom du skal have den gruppe af fødevarer hver dag som  indeholder protein og aminosyre, skal du også indtage andre kalorier  både i form af fedt og kulhydrater hver eneste dag, for at du kan have  det godt med dig selv på en måde, hvor du ved at du har givet din  krop det bedste du kunne give den.

En aminosyre kan i kroppen  f. eks. bruges til at bygge en muskel, der skal forstørres, f. eks.  efter træning. Den kan dog også bruges til at reparere ødelagte bestanddele  såsom et knækket hår, en beskadiget negl eller et tørt stykke hud.  På denne måde er der så meget en aminosyre er god for.

8)

Min moster er ikke vild med quinoa

 

Den anden dag sad jeg og spiste middag sammen med  hele min familie og her er min moster jo åbenlyst inkluderet, og det  medførte en længerer samtale, eller rettere diskussion, vedrørende  det såkaldte produkt kaldet quinoa.

På den ene side var jeg,  og på den anden side var min moster, som skarpt erkendte hendes  had til quinoa, og jeg sad og roste dette vidunderlige naturlige og  helse agtige produkt til skyerne. Der er nok ingen tvivl om at jeg er  en kæmpe tilhænger af quinoa, og jeg har da i flere træningscentre  sat plakatter op, med illustrationer om hvorfor det kan være ideelt  at bruge quinoa.
quinoa
Flere af årsagerne til at man skal overveje quinoa  hvis man træner meget, er fordi at produktet indeholder store mængder  af protein, og det er altså noget musklerne netop skal bruge for  at genopbygge sig selv og blive endnu stærkere efter endt træning.

Personligt går jeg ikke særlig meget op i det selv, hvis jeg træner  så plejer jeg at drikke en proteinshake, og det synes jeg stadig  man kan gøre. Dog kan det være en god idé at tilføje lidt protein  til sine måltider, som man jo blandt andet kan gøre igennem quinoa,  ved at spise det ved siden af morgenmaden, frokosten og aftensmaden.  Personligt har jeg selv set positive effekter af at benytte produktet  således, og det har altså resulteret i en større og hurtigere vækst  af mine muskler, og det er jeg jo selvsagt glad for. Især fordi at  sommer sæsonen kommer snart, også er det jo altid dejligt at have  en flot mave for eksempel, og det har quinoa jo indirekte hjulpet mig  med at skaffe da det jo indeholder store mængder af protein, og ens  muskler har altså brug for protein til at blive større og stærkere.  Det viser flere forskningsrapporter i hvert fald, og dem vælger jeg  altså personligt at stole utroligt meget på, og det bør du som menneskeligt  individ også gøre.
Kilde: http://www.puregreenshop.dk/okologiske-biodynamiske-fodevarer/okologiske-fro-korn-kerner/okologisk-quinoa.html